Alaska: na 2 dagen..beren, zalm en natuur! - Reisverslag uit Soldotna, Verenigde Staten van Romy & Ton - WaarBenJij.nu Alaska: na 2 dagen..beren, zalm en natuur! - Reisverslag uit Soldotna, Verenigde Staten van Romy & Ton - WaarBenJij.nu

Alaska: na 2 dagen..beren, zalm en natuur!

Door: Rf

Blijf op de hoogte en volg Romy & Ton

17 Juli 2016 | Verenigde Staten, Soldotna

Vancouver - Anchorage
Donderdag de mooie auto ingeleverd en na een perfecte vlucht (met bagage) met Air Canada in Anchorage Alaska aangekomen. Korte broek aan want het bleek extreem warm voor Alaska. Eerst
Anchorage verkend. Beetje dubieuze stad. Geen Amerikaanse stad maar ook geen dorp. Abercrombi en GAP waren al weg maar Victoria Secret was 'coming soon'. De restaurants proppievol omdat er ook veel mensen vanuit Anchorage een cruiseboot nemen. Ook een nieuwe ervaring. De zon heeft tot 23.00 u geschenen en het is die nacht maar een paar uur donker geweest!

Beren bij Brooks Falls.
Vrijdag was de dag waar vooral Romy naartoe geleefd had
Van onze reisadviseur van Alaska4all.nl een must! 5 Uur op, 6:30 moesten we ons melden bij een hangar en met nog 4 mensen vertrokken we om 7:15 u met een piepklein vliegtuigje naar de 'wildernis': Katmailand. Na een vlucht van 1,5 uur over besneeuwde bergen, water en langs een vulkaan, landden wij op Kulik lodge op een zo'n 'flying doctors' vliegveldje. Daar werden we opgepikt door een busje en dwars door de wildernis naar een watervliegtuig gereden. Onderweg een beer met kleintje voor de auto en toen wij in het watervliegtuig stapten, 2 zwemmende beren. Het feest was begonnen!

Brooks Camps
Na 30 min kwamen we aan op Brooks Camp.
Dit is een gebied met rangers en hutjes waar beren op no. 1 staan. Via paden en houten platforms langs de rivier en bij de watervallen, zie je de beren vanaf ongeveer
10 meter. Eerst verplicht naar de berenklas (geslaagd en speldje binnen!). Daarna pratend, klappend of met berenbel op pad. Best eng want een beer kan je pad kruizen. Er lopen ook rangers rond en als een beer besluit op het pad te lopen, moeten wij als bezoekers op afstand wachten. Drie keer hebben wij minimaal 15 min. moeten wachten of als beer in de buurt van het pad in slaap viel, met ranger rustig onze weg vervolgen. Bijzonder! Daar het hoogseizoen is, mogen er max. 40 mensen max 1 uur op het bovenste platform bij de watervallen. Zo heb je de ruimte en kun je prachtige foto's maken (wat ik met de Nikon ook heb gedaan- bijgevoegde foto's zijn met de Iphone gemaakt).
Beren die zalm vangen gezien, eenbeer met een jonkie, een beer met twee hele kleintjes die in de boom klommen en weer terug.
Zwemmende beren! Fantastisch!!!
Om 18 u weer terug in het watervliegtuig naar een andere locatie (King Salmon) waar we pas rond 20.30 u met een binnenlandse vlucht (30 ps) terug naar Anchorage vlogen. Daar auto bij Hertz opgehaald. Ton bofte want de standaard SUV was er niet dus kreeg hij een Ford Explorer! (Zie foto voor de liefhebber).

Anchorage- Soldotna
Vanmorgen nog nagenietend van gisteren, lkr ontbijtje in Anchorage downtown en bij Fred Meijer (soort V&D, Blokker en AH in een) piepschuimen koelbox gehaald en boodschappen voor onderweg. Daarna via prachtige route met koffie- en picknickstop
naar Soldotna gereden.
Terwijl ik dit schrijf, zitten wij met een wijntje op ons 'balkon' van het Best Western motel King Salmon. Wasje draait en morgen door naar Homer (via Kenai).

Ps. De communicatie van Iceland Air laat te wensen over maar de gemaakte kosten staan al op onze rekening!

• 17 Juli 2016 - 06:46

Kirsten:

Lieve Feertjes,
    Wat een geweldige verhalen... Zelfs om het te lezen is het op en top genieten.
    Geniet... De tijd gaat snel! Liefs

• 17 Juli 2016 - 07:58

Schoentjes :

Wat een heerlijk verslag weer om te lezen. Wat n moois zien en ervaren jullie! De kids vinden de foto's van de beren geweldig!!! Dikke kussen voor jullie

• 17 Juli 2016 - 09:28

Nr 15:

Zon en Alaska lijkt zo tegenstrijdig....veel plezier!!

• 17 Juli 2016 - 10:40

Ans:

Wow, wat een prachtig verslag. Spannend ook!!
    De foto's zijn fantastisch. Ton ook weer helemaal blij met z'n mooie auto :-)
    Geniet van alle byzondere momenten.
    Liefs

• 17 Juli 2016 - 19:30

Nr 15:

Uhhhh....zie nu pas de Friese navigatie...jo binne teplak!! Gjin rjochtut nei de rotonde...weromgjin os ut ken!

• 17 Juli 2016 - 19:42

Dirk:

Hele mooie foto's, in het bijzonder die met de beren. Super gaaf!
    Veel plezier verder, ciao

• 19 Juli 2016 - 21:52

N11:

Zo...wat een prachtverslag. Dat je die beren van zo dichtbij hebt gadegeslagen. Uniek!
    De foto's zijn waanzinnig gaaf!

Romy & Ton

Dit jaar combineren we Canada met Alaska. We starten met een paar dagen Vancouver, reizen dan rustig richting de national parken in de buurt van Golden (waar we een week actief genieten) en reizen via Banff, Jasper en Clearwater terug naar Vancouver. 14 July vliegen we van Vancouver naar Anchorage waar we 2 weken Alaska gaan ontdekken. Met dank aan de adviezen van Ria Taks (www.alaska4all.nl). Wil je automatisch de verslagen ontvangen, meld je dan aan voor deze reissite. Geniet met ons mee!

Actief sinds 20 Nov. 2015