Seward is the place to be! - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Romy & Ton - WaarBenJij.nu Seward is the place to be! - Reisverslag uit Seward, Verenigde Staten van Romy & Ton - WaarBenJij.nu

Seward is the place to be!

Blijf op de hoogte en volg Romy & Ton

21 Juli 2016 | Verenigde Staten, Seward

Van Homer naar Seward
Woensdag vertrokken wij met zon en 22 graden (voor Alaska niet gewoon) via mooie route naar onze volgende stop: Seward. Onderweg bij Moose Loose aan de Sterling Higway in Soldotna, de lekkerste donuts ever gegeten!

Seward
We slapen in een treinwagon aan de haven met uitzicht op bergen en de haven (Whistle Stop lodging). Uniek dit! Er staat een cooler dus een zak ijs voor 2 dollar gekocht zodat er koude lucht uitkomt. We lopen naar het visitorcenter voor info en plattegrond, halen wat levensmiddelen bij Safeway en eten heerlijk vis bij oa Chinnooks en Rays. Mmmmm.
En ook hier kunnen stoere mannen en vrouwen voor meer dan 300 dollar per dag vissen op heilbot en zalm. Je mag 2 heilbots houden als je ze vangt. Ze worden hier schoongemaakt en je kunt ze versturen of in je koelbox mee naar huis nemen. Ons is verteld dat heilbot 25 en zalm 30 dollar een pond of kilo oplevert!

Exit glacier
Donderdag is het nog steeds mooi weer en rijden we met de auto 10
minuutjes en lopen ruim een half uur naar een gletsjer: Exit Glacier. Prachtig om zo naast een gletsjer te staan. Triest dat o.a. de opwarming van de aarde er voor zorgt dat er de laatste 100 jaar al meer dan de helft van is verdwenen.

Gletsjers en walvissen
Vandaag met een 6 uur durende boottocht van Kenai Fjords Tour (met nog 100 toeristen) naar het Kenai Fjord National Park. Voor bucketlist no 2: gletsjers die in zee afbrokkelen! Het is nog maar 13 graden en regent. Onderweg humback walvissen (jawel foto op de Nikon dus helaas niet bij dit verslag, eagle, puffins, zeeotters, zeehondmama met kleintjes en vogels die op kleine pinguins lijken.
Verder veel Amerkanen gesproken die Nederlanders leuk vinden dus contact is snel gemaakt en leuk om volkeren te vergelijken!
Tja en dan sta je opeens voor een enorme gletsjer! Meer dan 100 meter hoog, geluid als onweer en regelmatig een vallend stuk ijs met het geluid van een geweerschot. Wat mooi en uniek is dit. Romy wordt er zelfs emo van! Daarna zien we overigens een andere gletsjer waar stukken ijs zo groot als een huis afbrokkelen! Wauw wat een mooie afsluiting van deze dag.

Daarna weer heerlijk bij Ray's Waterfront gegeten!

Wist je dat:
- benzine hier 0,72 kost
- hier veel dikkerds rondlopen, geen healthy food en banken, koffietenten enzo 'drive in' is?
- Alaska in 1867 door Rusland voor weinig aan Amerika is verkocht. Russen hadden pelzen binnen en dachten dat Alaska niets meer waard was. Niet lang daarna werd goud en later olie gevonden. Tja....
- in Seward bijna geen wifi is? In de bibliotheek of bij de havenmeester kan je je wifi aanzetten.
- er 2.000.000 meren zijn (ipv eerder gemelde 2000)
- iedere Amerikaan vraagt waar je vandaan komt?

Ps. Vanwege slechte wifi hier morgenavond (voor jullie zaterdagmorgen) de mooie foto's.

• 22 Juli 2016 - 07:34

Nr 15:

Wat geweldig dat jullie zoveel hebben gezien met jullie boottocht!
    Je ziet het wel op tv het afbrokkelen van de glacier, maar als je er voor staat is het overweldigend....ik kan me je emotie heel goed voorstellen!
    Lieverds, nog veel plezier!!!!

• 22 Juli 2016 - 14:29

Diana:

Wat klinkt het weer fantastisch en kan me wel voorstellen dat je overweldigd wordt van de kracht en schoonheid van de natuur.

Leuk ook weer steeds de wistjedatjes want wist het niet ;-). Heel benieuwd naar de foto's maar die zullen wel weer prachtig zijn!

Wisten jullie dat ;-):
    het woensdag 20 juli officieel de eerste tropische dag van 2016 in NL was en de warmste 20 juli ooit gemeten. Tegen 4 uur 's middags was het 32,9 graden in De Bilt. In het oosten en zuidoosten van het land was sprake van een regionale hittegolf; sinds zondag was het daar elke dag 25 graden of warmer geweest, op drie dagen werd het 30 graden. In de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel was een hittewaarschuwing van kracht.

Kanjers, geniet nog lekker x

Romy & Ton

Dit jaar combineren we Canada met Alaska. We starten met een paar dagen Vancouver, reizen dan rustig richting de national parken in de buurt van Golden (waar we een week actief genieten) en reizen via Banff, Jasper en Clearwater terug naar Vancouver. 14 July vliegen we van Vancouver naar Anchorage waar we 2 weken Alaska gaan ontdekken. Met dank aan de adviezen van Ria Taks (www.alaska4all.nl). Wil je automatisch de verslagen ontvangen, meld je dan aan voor deze reissite. Geniet met ons mee!

Actief sinds 20 Nov. 2015